Εκ μέρους της Οργανωτικής Επιτροπής σας καλωσορίζουμε θερμά στο 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο στην όμορφη πόλη της Αλεξανδρούπολης.
Το 2024 είναι μια ξεχωριστή χρονιά για την ΕΝΕΔΙΜ, καθώς συμπληρώνονται 30 χρόνια από την πραγματοποίηση του 1ου συνεδρίου που οργάνωσε η κοινότητα των Ελλήνων Ερευνητών της Διδακτικής των Μαθηματικών σε συνεργασία με Έλληνες επιστήμονες που εργάζονταν στον χώρο της Πληροφορικής στην Εκπαίδευση και με τον τίτλο «Διδακτική των Μαθηματικών και Πληροφορική στην Εκπαίδευση» στα Ιωάννινα. Επιπλέον, φέτος συμπληρώνονται 20 χρόνια από την ίδρυση και το 1ο συνέδριο της Ένωσής μας ως επίσημα αναγνωρισμένου επιστημονικού φορέα. Το 10ο συνέδριο προσφέρει την ευκαιρία για να γιορτάσουμε αυτήν την ιδιαίτερη επέτειο. Το θέμα του συνεδρίου, «Μαθηματική εκπαίδευση και πολιτειότητα: ορατές και αθέατες όψεις/ συνιστώσες μιας πολύπλοκης σχέσης», έχει επιλεγεί προσεκτικά για να σηματοδοτήσει ένα τέτοιο ορόσημο στην πορεία ανάπτυξης της επιστημονικής μας κοινότητας. Είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που έχουμε το προνόμιο να φιλοξενούμε αυτήν την σημαντική επιστημονική συνάντηση.
Το θέμα του συνεδρίου φέρνει στο προσκήνιο την κοινωνικοπολιτική προοπτική της μαθηματικής εκπαίδευσης, η οποία αναπτύσσεται δυναμικά τις τελευταίες δεκαετίες. Σε αυτήν την προοπτική, η εκπαίδευση στα μαθηματικά δεν μπορεί να στοχεύει απλώς ή κυρίως στην προετοιμασία των μαθητών ώστε να ασκήσουν κάποιο επάγγελμα αλλά πρωτίστως να καταστούν ικανοί να αναλάβουν τις ευθύνες και να ασκήσουν τα δικαιώματα που συνδέονται με την ιδιότητα του δημοκρατικού πολίτη, με συνειδητό και κριτικό τρόπο. Δηλαδή, να αναπτύξουν αυτό που ο Freire (2002)1 ονόμασε «κοινωνικοπολιτική συνείδηση» και ο Gutstein (2006)2 αποκάλεσε «ικανότητα ανάγνωσης και γραφής του κόσμου με τα μαθηματικά». Μια τέτοια προσέγγιση στις διαδικασίες μάθησης και διδασκαλίας – τόσο στην έρευνα όσο και στην εκπαιδευτική πράξη- αποδυναμώνει τον ρόλο των Μαθηματικών ως ‘πύλης διαλογής’ και ενδυναμώνει τον ρόλο τους ως ‘πύλη διαφυγής’ προς την κοινωνική και επαγγελματική επιτυχία για όλους τους μαθητές.
Η ανάγνωση του κόσμου περιλαμβάνει, πέρα από την ‘παραδοσιακή’ ακαδημαϊκή επιτυχία στα μαθηματικά, κυρίως την αναγνώριση της αξίας της μαθηματικής επιστήμης αλλά και την ανάπτυξη της ικανότητας αντίληψης των μαθηματικών ως ενός ισχυρού εργαλείου ανάλυσης του κόσμου, της κατανόησης σε βάθος των «κοινωνικοπολιτικών, πολιτιστικών-ιστορικών συνθηκών της ζωής, της κοινότητας, της κοινωνίας και του κόσμου» (Gutstein, 2006). Προετοιμάζει έτσι τον εκπαιδευόμενο για την γραφή του κόσμου, που κατ’ ανάγκη συνιστά μια κοινωνική – συνεργατική και όχι ατομική διαδικασία. Για να συν-γράψεις τον κόσμο με τα μαθηματικά χρειάζεται να τα χρησιμοποιήσεις για να τον αλλάξεις και αυτό αναπόφευκτα βοηθά να δεις τον εαυτό σου ως φορέα ατομικής και κοινωνικής αλλαγής. Δηλαδή, σε ενδυναμώνει στο να ασχοληθείς με ενεργό τρόπο με το κοινωνικό γίγνεσθαι, να αναπτύξεις, με άλλα λόγια, δράση που συνιστά δικαίωμα αλλά και ευθύνη ενός πολίτη σε μια δημοκρατική κοινωνία.
Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, τα μέλη της ΕΝΕΔΙΜ έχουν συνεισφέρει σημαντικά στην έρευνα και στην εκπαιδευτική πράξη σε σημαντικούς τομείς του πεδίου της Μαθηματικής Εκπαίδευσης, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Σε αυτό το 10ο συνέδριό μας ας γιορτάσουμε όσα έχουμε επιτύχει ως επαγγελματική κοινότητα. Και ας συν-διαμορφώσουμε το όραμά μας να δημιουργήσουμε ακόμη μεγαλύτερη αξία σε νέους τομείς του πεδίου της Μαθηματικής Εκπαίδευσης, όπως αυτό που οριοθετείται από το θέμα του 10ου συνεδρίου της ΕΝΕΔΙΜ. Η συνάντησή μας στην Αλεξανδρούπολη θα είναι μια μοναδική ευκαιρία να μοιραστούμε τις σκέψεις μας και να ανταλλάξουμε ιδέες για το πώς να χαράξουμε το ταξίδι μας προς τα εμπρός.
Εμείς στην Οργανωτική Επιτροπή, σε συνεργασία τόσο με τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΝΕΔΙΜ όσο και της Επιστημονικής Επιτροπής του συνεδρίου εργαζόμαστε για να διαμορφώσουμε ένα ενδιαφέρον πρόγραμμα που θα επιτρέψει στους συνέδρους να αναλογιστούν και να γιορτάσουν τα προηγούμενα επιτεύγματά μας, να εξερευνήσουν από κοινού τρέχουσες και μελλοντικές κατευθύνσεις έρευνας και να επεκτείνουν ή να συγκροτήσουν νέα δίκτυα συνεργασίας.
Ελπίζουμε- και εμείς στην τοπική οργανωτική επιτροπή φροντίζουμε- ο χρόνος που θα μοιραστούμε στο 10ο συνέδριο της ΕΝΕΔΙΜ να είναι παραγωγικός αλλά και με πολλές ευκαιρίες να αναθερμάνετε γνωριμίες και φιλίες και να γνωρίσετε και να απολαύσετε την πλούσια παράδοση και φιλοξενία αυτής της μοναδικής γωνιάς της χώρας, της Θράκης, της γης του Ορφέως.
Τοπική Οργανωτική Επιτροπή του 10ου Συνεδρίου της ΕΝΕΔΙΜ
Αλεξανδρούπολη, Νοέμβριος 2023
1 Freire, P. (2002). Pedagogy of the oppressed. New York: Continuum.
2 Gutstein, E. (2006). Reading and writing the world with mathematics: towards a pedagogy for social justice. New York, NY: Routledge.