Xronaki Anna profile photo

ΧΡΟΝΑΚΗ ΑΝΝΑ

Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Μαθηματική Εκπαίδευση και Δράσεις Πολιτειότητας: Η επιθυμία για το πολιτικό σε συνοριακές συναρμογές

Η επιθυμία για το πολιτικό στην μαθηματική εκπαίδευση συνηθίζεται να επιχειρηματολογείται στον ρόλο των ίδιων των μαθηματικών για την συγκρότηση της πολιτειότητας, του πολίτη και του υποκειμένου στη σημερινή εποχή -χωρίς όμως να συζητείται το νόημα και η σχέση μεταξύ τους. Η παρούσα εισήγηση, αντλώντας από την πολιτική φιλοσοφία του Étienne Balibar, θα παρουσιάσει την αντινομική εξέλιξη της πολιτειότητας στο χρόνο και σε χωρικά πλαίσια όπως η πόλις, το κράτος και το σώμα. Θα συζητήσει πως αυτή η εξέλιξη επηρεάζει τους τρόπους που ο χώρος της μαθηματικής εκπαίδευσης προσπαθεί να κατανοήσει τη σχέση του με το πολιτικό άλλοτε συνεισφέροντας στην κριτική των κοινωνικών ανισοτήτων και της περιθωριοποίησης και άλλοτε προτείνοντας δημιουργικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο της δημόσιας εκπαίδευσης.  Τέλος, θα εστιάσει στην ανάγκη μετατόπισης σε διαδικασίες που αφορούν την επιθυμία για το πολιτικό ως ‘γίγνεσθαι πολίτης υποκείμενο’ σε δράσεις πολιτειότητας όπως αυτές αναδύονται στο πλαίσιο συνοριακών συναρμογών.

Mathematics Education and Acts of Citizenship: Desiring the political in border assemblages

The desire for the political in mathematics education is commonly argued around the importance of mathematics for articulating and enacting citizenship, the citizen and the subject but without examining the concepts or their in-between relation. The present talk, resorting on Étienne Balibar’s political philosophy, will present the antinomic evolvement of citizenship through time and within specific spatial contexts such as the polis, the state and the body. It will discuss how the idea citizenship permeates the ways mathematics education tries to understand and respond for the political by, sometimes, contributing for a critique of social injustices and marginalisations and, other times, offering alternatives in the context of public education. Finally, the talk will argue for the need to move with processes where the desire for the political is the ‘becoming citizen subject’ through acts of citizenship as they evolve within border assemblages.